HYVINVOINNIN VUOSI 2019?

January 04, 2019

Rakastan listojen tekemistä ja uuden suunnittelua ja nyt äitiyslomalla tuntuu, että inspiroidun koko ajan tekemään ja suunnittelemaan päässäni uutta. Nytkin on 5 eri ideaa opiskelujen ja töiden suhteen, joten odotan innolla milloin saan nämäkin loksahtamaan kohdalleen. Tämä on aiheuttanut pienen vyöryn puhelimeni muistiinpanoissa, mutta onpahan kaikki ainakin ylhäällä. 

Tämä vuosi 2019 on monella tavalla aivan erilainen kuin aiemmin ja on tavallaan tosi hankalaa miettiä mitä kaikkea se tuo tullessaan. Päävastuu kodista ja lapsista on tänä vuonna minulla, mutta se ei kuitenkaan poissulje sitä, ettenkö voisi kehittää itseäni tai tehdä ja kokeilla uusia juttuja. On hyvin todennäköistä, että olen vuoden loppuun asti kotona, mutta tämäkin suunnitelma saattaa vaihtua vielä moneen kertaan. Ideana olisi kuitenkin pitää vauva kotona 2-vuotiaaksi asti, joka on ollut mielestäni paras ikä päivähoidon aloittamiselle. Etenkin nyt kun tiedän ja tunnen sen, että tämä vauva on se VIIMEINEN vauva.


Tämän vuoden teema on hyvinvoinnin vuosi. Haluan vielä vuoden lopussakin olla tervejärkinen ja jaksava äiti, joten sen eteen on tehtävä töitä. Olen joskus tehnyt sen virheen, etten ottanut äitiyslomalla ollenkaan omaa aikaa, enkä panostanut siihen omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Suklaalevy auttoi jaksamaan iltaan asti ja arki oli todella puuduttavaa. Kun sain tietää tästä vauvasta päätin heti, etten toista itseäni, vaan otan sitä omaa aikaa, vaikkei siltä tuntuisikaan. Käyn lenkillä, kuntosalilla, kaupungilla, kauneushoitolassa - ihan mitä vaan, kunhan poistun välillä kotoa. Ei vauva siitä mene rikki, jos hänellä on tunti tai kaksi päivässä joku toinen aikuinen hänen kanssaan kuin minä. Hänen isänsä on hänen kanssaan oikein mielellään.

Tänä vuonna aion:

1.  Syödä taas askeleen enemmän terveellisemmin ja huomattavasti vähemmän herkkuja.
Tammikuu on herkuton ja todennäköisesti sen jälkeen herkkupäivä vaan lauantaisin niin kuin viime vuonnakin. Olen varma, että miehen työmatkojen aikana tekee mieli hirveästi herkkuja, mutta en anna periksi!

2. Opiskella sekä valokuvaamista, että myös viedä korkeakouluopintoja eteenpäin.

3. Ottaa enemmän aikaa kirjojen lukemiselle tai niiden kuuntelemiselle.

4. Rajaan ruutuajan entistä tarkemmin.

5. Matkustaa ainakin kerran pois suomesta.

6. Urheilla enemmän. Mulla on myös tavoitteena pudottaa -12 kg painoa tämän vuoden aikana. Eli yksi kilo / kuukausi? Nyt viimeisen kuukauden olen käynyt 3-4 kertaa viikossa salilla. Minulla on hyvä motivaattori; laitan 5 euroa säästöön jokaisesta vähintään tunnin kestävästä vaunulenkistä ja jokaisesta kunnollisesta salitreenistä laitan 7 euroa. Näin voin sitten hyvillä mielin säästää esimerkiksi jotain design haavetta tai ostaa sitten treenivaatteita tai mitä sitten ikinä haluankin. Kunhan jään hoitovapaalle tuo summa pienenee, mutta nyt alkuun se on tosi hyvä tsemppari! Mulla on kyllä mieletön tuki mun aviomiehestä, joka tsemppaa huonoinakin päivinä lähtemään salille.

7. Enemmän retkiä ja laatuaikaa perheen kanssa. Enemmän yksilöllistä huomiota lapsille.

kuva pixabay
8. Päästä useammin treffeille miehen kanssa. Edes 6 kertaa vuodessa?

9. Sijoittaa enemmän kotimaisiin tuotteisiin ja tukea pienyrityksiä.

10. Nähdä enemmän ystäviä.


Oletko asettanut tavoitteita tai lupauksia vuodelle 2019?

SOKERITON TAMMIKUU - ARE YOU IN?

January 01, 2019

Oikein ihanaa vuoden ensimmäistä päivää kaikille! Uusi vuosi ja uudet kujeet vai onko sittenkään?! Tämä vuosi tulee olemaan todella erilainen kuin edeltäjänsä, enkä ehkä osaa edes kuvitella kuinka erilainen. Palaan ensi vuoden suunnitelmiin sitten seuraavassa postauksessa ja aion käydä läpi myös viime vuotta, joka oli kyllä sekin täynnä yllätyksiä.


Joulukuussa tuli syötyä suklaata ihan ähkyksi asti ja päätimme mieheni kanssa yrittää mahdollisimman sokeritonta tammikuuta. Tämä siksi, että haluan tehdä kehooni vähän puhdistusta, joka ei imetyksen takia kovinkaan rankasti ole mahdollista. En ole koskaan kokenut olevani sokeriaddikti, joten sen suhteen en koe tästä sokerittomuudesta minkäänlaista ahdistusta. Emme aio karsia kaikkea sokeria pois ruokavaliosta esimerkkinä vaikka ketsuppia tai muita ruoka-aineita, joissa sitä saattaa ihan minimaalisesti olla.  Oikeastaan todella harvoin edes käytän ketsuppia, mutta yllättävän monesta tuotteesta sokeria löytyy! Tarkoituksena olisi olla syömättä karkkeja ja muita herkkuja kokonainen kuukausi, jopa pidempään jos vaan jatkaminen tuntuu hyvältä. Mukaan lukien myös sipsit ja muut suolaiset herkut. Hedelmiä aion syödä, koska mielestäni hedelmäsokeri on ok. Yleensä syön päivässä yhden banaanin ja jonkun muun hedelmän, joskus en ollenkaan. Sen kummemmin en imetyksen takia aio alkaa dieetille vaan syön tavallista, ravitsevaa kotiruokaa kuin normaalisti. Yleensä ainakin yksi salaattiateria kuuluu päivääni. 


Liikunnan suhteen motivaatio on ollut todella korkealla ja olen aloittanut hissukseen käymään säännöllisemmin kuntosalilla. Toivotaan, että tämä into jatkuu! Jos haluat saada hyvän startin uuteen vuoteen niin kurkkaa instagramissa (emmidaily) juuri käynnistynyt arvonta, jossa voit voittaa itsellesi ja kaverillesi 5 viikon verkkovalmennuksen.

Kuvat ovat tyttäreni 5-vuotissynttäreiltä, joista löytyy postaus täältä. Onneksi seuraaviin omien lasten juhliin on vielä 5 kuukautta aikaa. Ei tarvitse olla ihan heti leipomassa.

Miten on, lähdetkö mukaan sokerittomaan tammikuuhun?
CopyRight © 2019 EMMI / MUSTAVALKOISTA